Flerspråklige elever
Flerspråklige elever er like ulike som elever ellers, men det er noen ting som er verdt å ha med seg i arbeidet med disse. Merk at i arbeidet med Aski Raski så fokuserer vi på den tekniske delen av lesing, ikke forståelse. Det er noen oppgaver, primært setninger og bilder, som støtter forståelsen - men det er ikke hovedformålet med oppgavene. Denne elevgruppen vil imidlertid svært ofte møte ord de ikke kjenner i tekster, så det å kunne avkode også fremmedord er en viktig ferdighet.
En del elever leser godt på morsmål. For disse vil innsatsen gjerne handle om å lære et nytt alfabet og et nytt lydsystem. Blant annet vokalene i det norske språket er noe svært mange trenger å øve eksplisitt på. For denne gruppen kommer gjerne fremgangen raskt. Andre elever har aldri lært å lese fonologisk på morsmål heller, og må bruke langt mer tid på dette.
For denne gruppen som for annen innsats, så er det hensiktsmessig å starte med kartlegging.
Når dere kartlegger disse elevene vil Tilpasset kartlegging ofte være hensiktsmessig. Dersom en elev holder på å lære alfabetet så er det ikke hensiktsmessig å kartlegge en 12 åring på 7. årstrinn. Da kan dere velge å kartlegge eleven på 1. trinn og få oversikt over bokstavkunnskap og En stavelse. Merk at dere også kan finne ut at dere har bommet på nivået når dere oppretter en kartlegging. Da er det mulig å stipulere resten av deltestene. Det er IKKE hensiktsmessig at elevene strever seg gjennom mange delprøver dersom du allerede har funnet store vansker på de laveste nivåene.